Rolą osoby dorosłej jest zapewnienie dziecku środowiska, które spełnia jego potrzeby i zaspokaja jego głód nauki. W ten sposób może swobodnie rozwijać swoje umiejętności i stopniowo stawać się bardziej samodzielne. Dzięki metodzie Montessori dzieci stają się bardzo niezależne i mogą się swobodnie rozwijać. Pedagogika Montessori to poszanowanie osobowości dziecka, troska o nie oraz życzliwe i pomocne towarzyszenie mu na drodze rozwoju. Pedagogika Montessori opiera się na bieżących osobistych potrzebach, zdolnościach i zainteresowaniach dzieci, a tym samym stawia je w centrum.
Co dokładnie kryje się za naukami Montessori?
Pedagogika Montessori to koncepcja edukacyjna, która zaczyna się od narodzin i towarzyszy dzieciom aż do okresu dojrzewania. Dzięki odpowiedniemu wsparciu i pomocom edukacyjnym dzieci wspierane są w aktywnym uczestnictwie w życiu swojego otoczenia, zdobywają wiedzę poprzez zabawę, uczą się obyczajów społecznych i w ten sposób krok po kroku odkrywają świat i wreszcie uniezależniają się od dorosłych.
Ważną rolę odgrywają poszczególne etapy rozwoju. Według Montessori, aby dziecko mogło rozwijać i budować swoją indywidualność, muszą być spełnione różne warunki. Obejmuje to na przykład przygotowane środowisko, swobodny wybór zajęć i wsparcie dorosłych. Ich podstawowym zadaniem jest rozpoznanie, że to nie oni rozwijają osobowość dziecka, ale samo dziecko jest w stanie to zrobić, aktywnie zajmując się swoim otoczeniem.
Metody Montessori w domu
Ważnym środowiskiem dla dzieci jest oczywiście ich własny pokój. Jak to wygląda według Montessori?
Przygotowane środowisko jest jedną z podstawowych zasad pedagogiki Montessori. Jest to warunek konieczny, aby dziecko mogło być aktywne, a tym samym zdobywać coraz większą samodzielność i niezależność.
W pokoju dziecięcym oznacza to, że wszystkie meble i sprzęty takie jak półki, stoliki, krzesła itp. są dostosowane do wielkości dziecka. Łóżko powinno tak niskie, że dziecko może samodzielnie na nie wchodzić i schodzić. Ubranka dziecka mogą znajdować się w koszach na półkach lub w szufladach na dole szafy, tak aby mogło się samodzielnie ubierać się i odkładać ubrania.
Bardzo ważne jest zapewnienie różnorodnych, wysokiej jakości zabawek wykonanych z naturalnych materiałów, które odpowiadają zainteresowaniom. Wszystko powinno mieć swoje miejsce, ponieważ ułatwia to dziecku utrzymanie porządku. Kosze lub drewniane skrzynie pomagają w sprzątaniu. Należy unikać zbyt wielu zabawek i jaskrawych kolorów.
Codzienne życie dziecka w domu. Jak rodzice mogą odpowiednio zaprojektować przestrzeń?
Wszystkie przedmioty niezbędne do codziennych czynności muszą być odpowiednie dla dzieci i trzymane w zasięgu ręki w niskich szufladach, na niskich półkach lub w dolnej części szafek. W ten sposób dzieci już od najmłodszych lat mogą aktywnie i bardzo samodzielnie uczestniczyć w życiu rodzinnym i w tak przygotowanym środowisku mogą np. przygotować małą przekąskę w kuchni, samemu umyć zęby w łazience, wziąć kurtkę i buty z szafki w przedpokoju i założyć je bez pomocy osoby dorosłej.