Moda lat 80 była modą skrajności. Wiele rzeczy było dozwolonych i wszystko można było łączyć. Materiały takie jak skóra zestawiano z delikatnymi koronkami i tiulem, trampki były noszone z eleganckimi garniturami i bielizną. Fryzury były spiętrzone z dużą ilością lakieru do włosów, trwała ondulacja była na porządku dziennym. Ogromny wpływ na modę miała muzyka, telewizja, a przede wszystkim gwiazdy sceny muzycznej i seriali telewizyjnych.
Lata 80 moda na sukces
W związku z rosnącym pragnieniem sukcesu młodej klasy średniej wzrosła również popularność wielu marek modowych. Metki znanych projektantów haute couture, takich jak Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood czy Giorgio Armani, stały się popularne i pożądane. Eksponowano je w efektowny sposób. Podczas gdy w dzisiejszych czasach oczywiste „branding” jest raczej niemile widziany, w latach 80. było rzeczą oczywistą ubieranie się w markowe ubrania. Metka wyrażała sukces.
Kult ciała i jeansy stonewashed
Lato 80 to również kult wysportowanego ciała, który się pojawił wraz z modą na kulturystykę i aerobik. W przeciwieństwie do umacniającej się mody biznesowej, w modzie codziennej nosiło się również jaskrawo kolorowe opaski na głowę, legginsy, trampki i getry. Ponadto, obowiązkowe były poduszki na ramionach i ubrania oversize. Dżinsy i t-shirty noszono na co dzień, a nawet stały się popularne w niektórych miejscach pracy.
Jednak w tym czasie nowe dżinsy były postrzegane przez młodych ludzi jako atrybut klasy średniej. Tak więc nudne nowe jeansy zamieniono na poszarpane i wytarte. Stonewashed dżinsy w kształcie marchewki wyznaczały styl tej dekady.
Nowa fala
W tym czasie powstał również termin „new wave”, który był już używany w odniesieniu do ruchu punkowego pod koniec lat 70, a w latach 80 obejmował wszystkie ruchy postpunkowe, które w większości odnosiły się do określonych stylów muzycznych i ubioru.
Jednak oryginalna scena punkowa i hardcore punk zdystansowała się od tego określenia, ponieważ termin „new wave” był stosowany przez świat mediów do różnych grup muzycznych, z których niektóre analizowały muzykę i modę i były potępiane jako komercyjne.
Przeciwstawne trendy lat 90
Moda lat 90 przekształciła się w gigantyczną branżę, która swoje najnowsze trendy komunikowała za pośrednictwem telewizji, a pod koniec dekady także za pośrednictwem Internetu. Nie mogło już jednak mówić o jednym nurcie, gdyż – podobnie jak w latach 80. – obraz ten charakteryzował się jednocześnie przeciwstawnymi nurtami. Spacer po linie między nowoczesnością a niemodnym stawał się coraz trudniejszy, ponieważ pojawiło się więcej trendów modowych.